Betyg i årskurs 3?

Detta kan man idag läsa på Aftonbladet. Enligt mig så har de som kommit på detta glömt hur det var att gå i skolan! Ska man ge betyg i årskurs 3? Förstår ni vilken press små barn kommer få, de kommer få ett papper med några bokstäver som igentligen inte betyder något för man kan inte mäta barns intelligens på det viset. Om de sätter in betyg i 3:an så ökar pressen på barnen både av dom själva, ifrån föräldrar och det blir en tävling med klasskamrater. Vi vet idag att stress, press och höga prestationskrav bidrar till så mycket negativt så som psykiska sjukdomar, ätstörningar mm. Att det dras ner på pengar till skolor och lärare gör det inte bättre hur ska man med mindre resurser få bättre betyg? Det ända vettiga skulle vara att sätta in nationella i 7:an och inte i 9:an så man kan se vad eleven faktiskt har svårt för och inte 5 veckor innan man slutar!

Kan inte barn få vara barn? När de ska börja gymnasiet kommer de vara helt slut för de har kämpat för sina betyg? När man är så liten så ska det vara kul att gå i skolan och inte massa press och tävling om betyg. För att veta vad sitt barn ligger i olika ämnen finns det utvecklingssamtal, en lapp med bokstäver gör ingen nytta för så små barn!
Kanske borde bli politiker eller statsminister en dag så det blir någon ordning och reda. Eller så kan alla politiker gå tillbaka till skolan och känna hur det verkligen är innan dom lägger in massa grejer så som nationella, betyg tidigare, tar bort lärare osv.
Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Alba Hammar Eriksson

Sv; Ja, jag är nog tillbaka snart, brukar vara så med mig, haha ;)

Förstår vad ud menar med att det blir mycket press. Jag känner själv att jag blir pressad nu i sexan av betygen och allt det där. Har man lätt för att få prestationsångest och har höga krav på sig själv blir det nog ännu värre.
Fast på ett sätt gillar jag att få bokstäver. Man får en klar bild på vart man ligger, jag tycker att omdömen blir så svävande... Tycker faktiskt att sexan är en ganska lagom klass att börja få betyg i. Hade jag fått det redan i trean hade jag nog inte vart så himla glad i dag, om man säger så. De flesta unga tjejer har redan krav på sig så det räcker och blir över.

2013-02-14 @ 11:07:07 - http://albastankar.blogg.se/
Postat av: Elin

Sv; Tack så mycket :) Hoppas du får en fin alla hjärtans dag! Kram

2013-02-14 @ 11:11:30 - http://eelineriksson.myshowroom.se
Postat av: Mercedes

Usch, var det inte nog med betyg redan i 7:an? =)
glad alla hjärtans dag,
kram

2013-02-14 @ 12:49:09 - http://photobelle.blogg.se
Postat av: Petra

Sv samma här

2013-02-14 @ 18:46:36 - http://brunettpetras.blogg.se
Postat av: Vanja

håller så med dig. hatar skolministern och moderaternas syn på den svenska skolan. den ska inte bli som i tyskland där dom vill att barnen ska bli nya einsteins typ.

Svar: Vanja du är redan på väg att bli einstein ;) Ne skämt åsido, men något vettigt tycker jag dom kan bestämma istäöllet för detta trams! Ska vi bilda ett parti och bara ha bra förslag? ;)
Matilda Johansson

2013-02-15 @ 09:48:36 - http://hipstahlady.blogg.se/
Postat av: Mikael

Jag har visserligen en träningsblogg, men politik/ekonomi ligger mig egentligen närmare. Personligen tror jag inte skolan kommer bli bättre med tidigare betyg, således håller jag med dig. Detta ligger i linje med skolpolitiken som förs, att det är "stoffet"/de hårda kunskaperna som är viktiga. Man ska kunna mäta elevens prestationer, vilket är väldigt lätt med prov. Jag är helt klart motståndare. Trevlig helg!

2013-02-15 @ 17:14:39 - http://minbastaform.blogg.se
Postat av: S I L V E R S T J E R N A

okej, det där var riktigt sjukt! betyg i 3an, come on. seriöst! helt galet.

2013-02-17 @ 19:19:45 - http://silverstjerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0